Monday, February 21, 2022

Mees, kes nägi kõike

 


„Moodne aeg“ on selline sari, mis pakub üllatusi, ja üldiselt ei oska ennustada, kas tuleb elamust või mitte. Ja sellepärast ma aeg-ajalt end üllatada lasen.😊 Seekord siis Deborah Levy „Mees, kes nägi kõike“.

Raamatu sündmustik viib esialgu kommunistlikku Ida-Berliini. Ajaloolane Saul Adler on kutsutud sinna uurimistööd tegema tingimusel, et ta peab näitama sealset elu paremas valguses kui see tegelikult on. Mees tahab aga viia endaga kaasa foto, mil ta jäljendab biitlite Abbey Roadi ületamist. Paraku saab ta teed ületades autolt löögi.

Minu jaoks oli see üks väga segane raamat. Võimalik, et ma lihtsalt ei närinud kõike kirjaniku mõeldut läbi. Eks selle „läbinärimisega“ on nagu on, teinekord lihtsalt ei oska kirjaniku pähe pugeda. Seda enam, et selles loos on veidraid ajahüppeid, imelikke suhteid, kohati kaob reaalsuse ning unenäolise piir ning ajaline kestus on ka pikk: 1988. aastast 2016. aastani. Paremini mõistetavad olid suhted kommunistist isaga, homoseksuaalsed suhted Walteriga, suhted oma lapse emaga. Ühesõnaga, elu oli segane ning lihtsaid ja loogilisi lahendusi see eluke ei pakkunud. Lugemise teeb vast keerulisemaks seegi, et ei ole siin ka sellist konkreetset sirgjoonelist narratiivi,  millest kinni haarata. Pigem on mingid katked, millest köidad siis kokku oma arusaama. Minu hinnangul peegeldati rohkem Ida-Saksa meelsust, mitte elu-olu ning ka ühe inimhinge eneseotsinguid. Nii et veidrad olukorrad ja veidrad tegelased.

Siiski ei saa ma öelda, et ei meeldinud. Pigem üllatas.

Kirjastus: Varrak, 2022

206 lk

No comments:

Post a Comment