Ohvriraba
Rabas on alati midagi
nõiduslikku, pisut hirmutavat, kuid siiski ligitõmbavat ja aeg-ajalt tekib
tahtmine minna seda kõike vaatama. Seekord valisin raamatu lootuses seda
salapära ja müstikat kogeda läbi raamatu ja Susanne Janssoni „Ohvriraba“ seda
kindlasti pakkus. Tegemist on taas kord ühe väga õnnestunud debüüdiga.
„Ohvriraba“ sündmustik viib väiksesse
rabaäärsesse külla. Küla ise meenutab veidi tontlikku, mahajäetud majadega
rõõmutut paika, kus elavad veel vaid mõned pealtnäha kummalised inimesed. Lisaks
liigub kohalike seas legend kõrval asuva raba ohvriandide saamise lembusest.
Sinna külla on tulnud doktoritöö jaoks märgala uuringuid tegema Nathalie, kes
püüab oma elu ja mõtted täita tööga, mis sunnib tegelema arvude, tabelite,
mõõtmiste ja proovide tegemisega. Siiski saab üsna pea selgeks, et ta on tulnud
ka mingit selgust saama, mis on just selle paiga ja tema perega seotud. Kui
Nathalie leiab rabast teadvusetu meestuttava, selgub tõsiasi, et midagi selle
küla, nende inimeste ja raba juures on valesti. Kas on kellegi kuritegelik käsi
mängus või nõuab raba tõepoolest ohvreid. Igatahes algab uurimine. Uurijateks
on lisaks politseile tarmukas fotokunstnik Maya, kes töötab ka
politseifotograafina, ja muidugi harutab tekkinud niidiotsi ka Nathalie.
Väga põnev raamat, mis
esialgu kriminaalne ei näigi. Siiski see
müstika ja salapära, mis on kantud edasi läbi rabakirjelduste ja samuti läbi
Nathalie sisemiste heitluste, hoiab üsna tugevasti ohjes. Seda enam, et laipu lisandub
loo arenedes ribu-rada-pidi. Samas vaatamata sellele, et kahtlusaluseid näib
olevat, sellist hirmu ei teki, et kurjategija on kohe käeulatuses ning tulevad
uued laibad. Pigem juhatavad kõik jäljed möödunud aegade taha.
Selgus nii kurjategija, ohvriraba kui Nathalie lapsepõlveloo kohta
saabub pikkamisi. Vihjed tõesuunas on siin eksitavad ning keeruline on ära
arvata, kes milline tegelane tegelikult on. Ja need vihjedki liiguvad mööda erinevaid
tegelasi ja lõpuks tunduvad kõik kahtlased. Natuke lootustandvat armastust on
siin ka. Eks inimhing ongi keeruline
konstruktsioon, keda kujundavad nii paljud asjad. Ka sügavast uskumusest võib
nii mõjutatud saada, et lõpuks ei saagi aru, mis on tegelik ja mis fantaasia
vili. Ja küllap on veidike müstika- ja legendiusku täiesti uskmatutegi hulgas.
Üks suur ja omaette tegelane
on siin kindlasti ka raba, sest kujutluspildid rabast on lugedes kogu aeg silme-ees.
Hirmus ja ilus raba, samas suursuguselt õudne ja maaliliselt müstiline, kes on
kui janunev täitmatu mülgas uute ampsude järele. Ja seda janu aitavad kustutada
ainult ohvrid, olgu ohvriteks siis linnud, loomad või inimesed. Üsna kõhe oli
lugeda: rabasse läks Nathalie üksinda, läks Maya üksinda. Rabasse ei taha ma kunagi üksinda minna, sest
tunnen aukartust suurema, tugevama ja võimsama ees ning olen enese vastu
usaldamatu. Rabas pead sa olema kerge nagu baleriin, on mul meelde jäänud Fred
Jüssi ütlemine filmist „Laanetaguse suvi“.
Kui üks välismaine autor
mainib kasvõi vaid korraks kedagi-midagi, mis on Eestiga seotud, on äratundmisrõõm
eriti suur. Selles raamatus esindab Eestit Arvo Pärdi „Für Alina“.
Pärdi muusika kehastab seda,
millest lähtub igasugune andekas kunst: vaikivat juuresolekut. Ajatut olemist.
Inimese sisemist ruumi - äratundmist Pärdi loomingu toonidevahelises tühjuses.
Ta mõtles sellest kui eimiskist. Lk 115
„Ohvriraba“ on väga põnev,
ilus ja hirmutav, hoogne lugemine.
Kirjastus: Varrak
280 lk
Kui sa väidad, et miski,
millest sa tegelikult midagi ei tea, on väljamõeldis ja hullumeelsus – siis mängid
sa temaga samal väljakupoolel. Te olete ühes meeskonnas lk 153
No comments:
Post a Comment