Jumalate aritmeetika
Katrina Kalda on eestlannast
prantsuse kirjanik, „Jumalate aritmeetika“ on teine tema romaan, mis on ilmunud
eesti keeles. Ma ei tea kas on kummaline, et nii Eesti-teemaline raamat on kirjutatud
esmalt prantsuse keeles, kuid selle loo mõistmine eeldab veidi taustateadmist
küll.
Selles raamatus on tükike meie
isamaa ajalugu, mis kätkeb endast juuniküüditamist ning jõuab välja tänapäeva.
Peategelane Kadri on emigreerunud nõukaaja lõpul Prantsusmaale. Pärast vanaema
Eda surma hakkab noor naine huvi tundma suguvõsa elusaatuste vastu. Ja need
elusaatused on põimunud ajastuga, mis määras vähemalt ühe põlvkonna jagu Eesti
rahva elude loo.
Kadri päevik vaheldub vanaema
sõbranna Liisi, kes oli üks tuhandetest juuniküüditatutest, kirjadega. Neist Kadri päevik on tagasivaade
oma esivanemete eludele, suhetele ning mõjus
kontrastina kahe maailma vahel: Siber, kus ei olnud kübetki halastust,
ja muutlike oludega meie maa, kus sai probleemiks sageli sisemine äng, selline
tähi-tähi, mis näib selle halastamatu maailma kõrval oluliselt ilusam.
Kuna raamat on õhuke ja sisaldab
endas üsna laia temaatikat, siis jäävad paljud seigad pisut õhku, järelemõtlemiseks,
juurdlemiseks. See lugu ongi pigem katked päevikupidaja siseheitlustest ja
suguvõsa minevikust. Üldine alatoon on pigem nukralt raskemeelne. Heitlikus
nõukogudeajas ei olnud just kõik kena, kuid minu mälus on raamatus loodust
pisut helgem pilt. Ka ettekujutus Pariisist on ilusam, kui raamatus on
kirjeldatud: ikka eeldame, et mujal on parem. Kuid ei võta see muu maailm neid minejaid
avasüli vastu, ei neid, kes on läinud vabatahtlikult ega ka neid keda on viidud
sunniviisiliselt. Siiski muutuvad Liisi
kirjad aegamisi lootustandvamaks, sedavõrd kui palju kasvab minategelase
sisemine äng ja meeleheide.
Kuna raamatus on mainitud konkreetselt
seotust Pärnu-Jaagupi ja Kangru külaga, siis oleks põnev teada, kui palju on
see lugu autobiograafiline. Mulle väga meeldis, et raamatus on tabatud paljusid
väikeseid nüansse, mis annavad iseloomu
tegevustele, sündmustele, inimkäitumisele. Näiteks tamarisk, mis pidas vastu
ületalve kõige kiuste, seni kuni oli inimene, kes oli oma olekuga üle oludest,
kõigi kiuste.
Just elu on see, mida me
ühtepuhku välja laename, olemata viimaks kindlad, kas see ikka oli meie oma või
kas see enam meile kuulub. Lk 112
Kirjastus: Varrak
176 lk
No comments:
Post a Comment