Hingemaa
Ain Kalmuse „Hingemaa“ jõudis
minuni läbi ETVs nähtud dokfilmi „Hingemaa“, mis rääkis eestlaste rajatud
puukiriku taastamisest Ameerikas Wisconsini osariigis Gleasoni küla läheduses.
Eesti juurtega mehed hakkasid taastama möödunud sajandi alguses eestlaste ja lätlastega
asustatud küla kirikut. Kiriku
toetuskontserdil esines Tõnis Mägi oma
kaasaga ning kohal oli ka kunagise pastori Hans Rebase järglane, kiriku
taastamise algataja Bill Rebane. Nähtud film läks mulle väga südamesse. Kaugel
võõrsil otsivad inimesed ühte väikest pidepunkti, millest kinni haarata selle
eestluse hoidmiseks, mis kipub paratamatult kaduma suure Ameerika katlasse.
Selles filmis mainiti ka samanimelist raamatut, mis ongi selle kiriku ja selle läheduses
olnud eestlaste küla lugu. See koht, see kirik ja küla, eestlaste elud on
päriselt, tegelaskujud väljamõeldud, nii väidab raamatu autor.
Raamat viib 20. sajandi alguse Ameerikasse,
kuhu suundusid kolm Eesti meest Aadu, Seiu ja Villem oma hingemaad ja eluõnne
otsima. Kodumaal ei olnud oma maad, oma sundi, siin olid mõisamaad ning mõisa
orjamise sundus. Peatuma jäädi Gleasoni külas, kus olid ees ootamas mõned kaasmaalased
ja suur põlislaan, ning kuhu oli võimalik sättida oma elujärg. Nüüd seisti oma
unistustega silmitsi. Oma juuri asus kinnitama kõigepealt Aadu, kes sai pärast
mõningast rühmamist kutsuda järele ka pere. Ka Villem kinnitas oma kanna
Ameerika mulda, kuid Seiut ahvatlesid suure maa avarused ja tema ei suutnud
jääda paikseks.
Iga aastaga kasvasid põllud, ehitati hooneid,
kasvasid lapsed, elu edenes jõudsalt. Mõnikord
mõtiskleti ka kodumaa ja oma hingemaa otsimise ja leidmise teemadel. Lapsepõlvest peale oli ta hinges helisenud
imeline nõiasõna: hingemaa. See oli nagu muinasjutt, nagu mingi kaunis unistus,
mis meelitas ja kiusas. See seisis päevad läbi vaesel kodutul inimesel silme
ees, see segunes öösel unenägudesse lk 29.
Kas sellist hingemaad ongi olemas, kui süda on ühes paigas ja hing teises?!
Sellise dilemma ees olid vaid vanad. Lapsed kasvasid juba ameeriklasteks, neid
ei kutsunud kodune keel ja Eestimaa muld.
Seda raamatut lugedes seostusid (just
Aadu elujärje sisseseadmise looga) mulle Tammsaare Tõde ja õiguse Andres ja
Mobergi Väljarändajate tetraloogia Karl Oskar. Kõik kolm vintsket meest
rühmasid hullu moodi tööd teha, kasvatasid põlde, hooneid, pudulojuseid ja
jõudehetkeil paitas nende meeli enamasti rahulolu tehtud töödest. Kuid mida
rahulolevamalt tundsid end mehed, seda rohkem kuhtusid nende naised. Seega, pisut
nukrust on selles raamatus olemas küll, kuid üldmulje jääb siiski optimistlik.
Just lõpplahendus jätab kuidagi väga hea tunde ning võtab varasemad sisemised
heitlused positiivsemalt kokku: võib olla oli see jumala tahe, et sa sellel
ajal pead just elama sellel maal, sest ainult sellises elus saad sa olla hoitud.
Kõik need loodusekirjeldused ja inimese sisemised heitlused õnne otsinguil,
kõhklused ja kahtlused, on kirjeldatud
väga kaunilt ja ladusalt, selges emakeeles. Ning on tunda, et autor on kõik
kirjeldatud tundmused ise läbi tundnud.
Küllap ei olegi meil suguvõsa,
keda selline väljarändamise teema ei puudutaks. Mindi sajand tagasi ja minnakse
nüüdki. Sain mõned aastad tagasi kirja ühelt Peterilt, kes ütles, et ta on mulle
mitmenda põlve sugulane. Selle kirjaga sain teadmise, et ka minu suguvõsast on
mindud juba 20. sajandi alguses Ameerikasse ja nende järeltulijad ei ole enam
eestlased. Seega puudutas see raamat mind ka otseselt.
Oli suurepärane lugemine!
Kõik suured sammud sünnivad väiksete tõugete sunnil, nii et pärast on
raske vahet teha väikeste ja suurte elusündmuste vahel lk 31
Tark on inimene, kes oskab jätta homse päeva mured selle päeva tarvis,
mis pole veel sündinud lk 236
Kirjastus : Orto
312 lk
No comments:
Post a Comment