Vaatasin dokfilmi
„Juured“. Selle filmi esimeses episoodis said kokku tüdruk Eestist ja poiss
Tšehhist, teineteist õpiti tundma tutvudes üksteise kodumaade
kirjandusega. Tüdruk luges Kundera „Olemise talumatut kergust“ ja poiss Mati Undi „Sügisballi“. See hetk
filmist (nagu ka kogu film) oli ilus ja mõtlesin, et ma ei olegi „Sügisballi“
lugenud.
Mati Undi looming
on mulle alati segase tunde tekitanud. Ta alustab oma looga ja siis hakkab see
veerema täiesti mõistetamatus suunas, jõudes välja kusagile veelgi arusaamatusse
kohta. Nii nagu mõte pähe tuleb, nii on see kirja pandud. Seda teksti on raske
jälgida, kuid ometi on selles ka see miski, miks ikka ja jälle poolelioleva
raamatu kätte võtad ja edasi loed. Ma ei teagi, kas see on jonn, mis nõuab aru
saamist sellest, mida öelda tahetakse, või on see mõtete mäng nii ilus, et
lihtsalt tahad sellest osa saada veel ja veel.
Ega „Sügisballgi“
suur erand ei olnud. Lihtsamaks tegi selle lugemise jaotus, siin on konkreetsed
tegelased, konkreetsest linnajaost. Iga tegelane omamoodi isiksus. Ka siin
rändab kirjaniku mõte huvitavaid radu mööda, käies vahepeal ära ka konkreetsete
teadmiste juures. Näiteks luulest on
kirjutatud nii: Aga luule vaikib.
Suletuna raamatutesse, mida peab avama. Avama heatahtlikult [..] Jaan Kross oli
luulet nimetanud ühiskonna enesetunnetusorganiks. Belinski rahva iseteadvuseks,
vaimse elu õieks ja viljaks. jne lk 103.
Nii et ilus ja
valus ning omamoodi segane on see lugu, kuid see tekst on väga lummav. Minu
arvates on „Sügisball“, mis ilmus juba 1979. aastal, ajast eest, või õigemini
seda sügavat nõukaaega ei tajunud mitte millegagi. Inimesed on ikka inimesed
oma veidruste, nõrkuste, vaimukuste ja kõige muuga. Ja muidugi võiks see raamat
riiulist alati võtta olla. Minu arvates ei olegi vaja lugeda algust, võib
lugeda ka lõppu või keskpaika ja ikkagi on kuidagi eriliselt tore.
Kirjastus: Eesti
Raamat, 1979
183 lk
No comments:
Post a Comment