Mulle sümpatiseerivad
lood, millel on päris elu taga, ja Agneta Pleijeli „Kaksikportree“ seda on.
On aasta 1969, kui
Agatha Christie lapselaps palub maailmakuulsal kunstnikul Oskar Kokoschkal
maalida tema vanaema. Maal on mõeldud vanaema 80. sünnipäeva kingituseks.
Mõlemad osapooled nõustvad ideega veidi vastumeelselt, kuid mida rohkem edeneb
maal, seda enam avanevad mõlemad ning esialgne skepsis asendub oodatud
protsessiga, mis tähendab, et algselt kolmest plaanitud seansist saab kuus.
Jah, küllap on lähema tutvuse jaoks ikka vaja rohkem südamesse pugeda, kui seda
võimaldanuks vaid kolm kohtumist.
Kaksikportree oli
südamlik, pisut nukker ja hingestatud lugu. Lisaks maalile valmis ka kaks
kirjanduslikku portreed: kaks inimest avasid end teineteisele nagu möödaminnes,
seik siit, seik sealt, ja nii koorusid möödunud aastad, elud, millesse jätsid
jälje sõjad, armumised, ihad, pettumused. Vanadus on möödapääsmatu ja üks mõte
raamatust on nagu rosin, mis annab vananemisele kuidagi kaunima tähenduse: Nad mõlemad kannavad noorust endaga kaasas
nagu korvi. Nagu vaarikalt tulles. Jäädakse seisma, valitakse üks mari ja
pistetakse põske. Lk 14
Mulle meeldis väga
see rütm, elufilosoofia ja toon, kuidas lugu on kirja pandud. Mõned mõtted kirjutasin
ka välja.
Inimene võib kirjutada selleks, et rääkimisest pääseda lk
10
Näha tähendab armastada. Nägemise vabadus tuleb
seestpoolt. Ärge hoolige sellest, mida kaasaeg maalib, vaid andke edasi, mis
sünnib teie sisemas. Lk 125
Maalimine on tehnika. Ja inspiratsioon. Aga põhiolemuselt
on see vestlus. Kunst tähendab vahemaa vähendamist tegelikkuse ja selle
tajumise vahel. Lk 164
…inimese vabadus on peaaegu olematu. Juba üksnes sellega,
et ta laseb end sünnitada, on inimene sisse kirjutatud definitsioonidesse ja
tingimustesse, millest ta kunagi ei pääse lk 180
Kirjastus: Varrak,
2021
199 lk
No comments:
Post a Comment