Seekord avastasin Simon Sebag Montefiore loomingut. „Verev keskpäevataevas“ on tema Moskva sarja kolmas
raamat, mis sobib lugemiseks sarjaväliselt samuti väga hästi.
Raamatu tegevustik viib
stalinistlikule Venemaale. Benja Golden, juudiverd kirjanik, mõistetakse Gulagi
vangilaagrisse poliitilise kurjategijana, see on kõige raskem tiitel üldse
tolleaegses kuritegelikus registris. Soovides midagigi muuta, ühineb ta
kurjategijatest moodustatud karistussalgaga, et võidelda sakslaste vastu ja proovida
ära teeninda selleläbi lunastus, olgu siis see lunastus kas elu või surm. Kriminaalidest kurjategijad treenitakse
ratsaväelasteks ning ühel 1942. aasta kuumal juulikuu päeval saadetakse salk
missioonile, millest tagasiteed ei näi olevat. Seda enam, et kaasvõitlejad on
ebausaldusväärsed kõrilõikajad, kellel puudub kaasatundmise ja halastamise
võime ning lõpuks ei ole võimalik arugi saada, kes on ustav kodumaale, kes enese
alalhoiule, kes oma elajalikele instinktidele. Ometigi on ka tingimustes, kus
tingimusi ei ole, võimalik märgata tähti ja kuud ning armastadagi. […] trööstitusest võib välja purskuda
kiituslaul elule ja armastusele lk 181
Siiski ei ole see ainult Benja
lugu, lisaks sellele hargnevad Stalini tütre kirglik armumislugu sõjakorrespondendi
vastu, avanevad Stalini suhted tütrega (perega) ning olustik Kremlis – ja seda
kõike kümne kuuma suvepäeva jooksul. Samas näidatakse selles loos sõda pisut
teises valguses, teise nurga alt. Ja selleks nurgaks on liitlasvägede:
itaallaste, rumeenlaste osalus Stalingradi lahingus, kasakate, ratsaväe, vene
vägedest ülejooksikute roll sõjas. Samuti Stalini isaroll ja tütre kuldpuuris
elamise roll. Perekond, tunded ja sõprus
on kodanliku sentimentaalsuse ilmingud lk 319 Ning hirmu roll otsuste
tegemisel – homset ei pruugi neil kellelgi olemas olla.
Kui jätta välja kõik sõjaga
seonduv, siis kontrastina ja eriliselt helgena mõjusid kirjeldatud
päevalillepõllud, stepituuled ja avarus, voogav Doni jõgi, hetk armastust ning ainuke
tõeliselt ustav sõber - hobune Hõbesokk. Tegelikult oligi mul hobustest kõige
rohkem kahju, sest loomad ei manipuleerinud kellegagi, neid kasutasid inimesed
kui vahendeid. Ning eriline oli ka kirjanikuhärra natuur: tundlik, romantiline,
kohanemisvõimeline ja visa. […] temast on
saanud lausa tillukeste asjade nautimise meister ning see ongi elamisekunst lk
29
Tegevusliine on raamatus mitu,
esmalt näib omavaheline seos olevat vaid sõjas, kuid lõpplahendus võtab kõik
liinid kenasti kokku. Ja lõpplahendus on selline, mis on omane ühele korralikule
bestsellerile: ohtrate kokkulangemiste jada. Sõda on üle kallaste ajav jõgi, mis uhub kõik oma ettearvamatute
kärestike vahus kaasa, paisates kokku mõeldamatuid sündmusi ja uskumatuid
inimesi lk 144
Minu mälusoppides on alles
mälestus nõukaaegsetest sõjafilmidest ja see raamat jooksis küll peas nagu üks
nendest filmilintidest, nii selgelt visualiseeritud. Vaatamata sellele, et
tegelasi oli tegelikult palju, osad tuttavad ajalooõpikutest, osad
väljamõeldud, said need tegelasedki kõik oma kindla näo, kuju ja hääle. Karastatus sõjafilmide nägemisest tuleb
kindlasti selle raamatu lugemisel kasuks, sest mingid stseenid on siin ikka
päris võikad. Õnneks päris kõike nii otsesõnu ei kirjeldata, kuid häirivaid
kaadreid on. Samuti on kohtutav mõelda, et see kõik on mingil moel olnud päriselt
- sõda, repressioonid, koonduslaagrid on olnud päriselt. See mis on raamatus
lugejale häiriv, see ongi lihtsalt ainult häiriv, rohkemat ei midagi.
Kui palju on tõde, kui palju
väljamõeldist, sellest kirjutab autor raamatu lõpus. Kuid ega selles ei olegi
vahet, lugu on vägagi tõetruu ja haarav.
Mõnikord annab armuloo lühidus sellele plekitu puhtuse, nii et sellest
saab kohe legend – ja pärast ei suuda enam miski sellega võistelda lk 320
Ma vaatasin tähti ja kuud ja mõtlesin, et need, keda ma armastan, võivad
neid samuti vaadata. Kuumaagia lk 330
Raamatu sain lugemiseks ja arutlemiseks kirjastuselt Varrak.
349 lk
No comments:
Post a Comment