Serafima ja Bogdan
„Serafima ja Bogdan“ oli
lugemisplaanis juba suvel, kuid läks nii, et öökapil ta seisis, kergitas
kõrgeks lugemistootavate raamatute hunniku ning valvas oma aega – ei tõmmanud
see raamatu algus lugemishoogu üles. Siiski jonn on jumalast loodud ja kui on ikka
mitmekordselt auhinnatud raamat (Eesti Kirjanike Liidu 2017 romaanivõistluse
võitja; Virumaa ja Kultuurkapitali kirjandusauhinnad), siis selles peab ju
midagi olema. Vahur Afanasjevi sulest on ilmunud luulekogusid ja jutustusi,
kuid „Serafima ja Bogdan“ on esimene saagalikult põhjapanev romaan.
Sündmustik raamatus viib
Peipsi äärde, Sibulateele vanausuliste küladesse. Varnja, Kasepää, Sofia, Kolkja, Mustvee
kandsid kunagi teistsuguseid nimesid, au sees olid traditsioonid ja kindel
kombestik. Saabunud nõukogude kord hakkas aga neid traditsioone ja kombeid
murdma ning lootis katta ka vanausuliste külad ühesuguse kommunismitekiga.
Sündmustik raamatus hõlmab ajavahemikku teise maailmasõja lõpust kuni Nõukogude
korra kokkuvarisemiseni. Keskseid tegelasi on palju ja üheskoos moodustavad nad
värvika isemoodi seltskonna. Sellest seltskonnast tõusevad esile kaksikud
Serafima ja Bogdan, esimene neist on abielus n.ö vaenlasega ning teine on
anonüümne teadjamees, mõlemal mõlgub meeles vaid kättemaks -kättemaks, mis on jõudnud olla nii unistus,
lootus kui ka kohtustus lk 497. -
Minu jaoks seostus raamat ka
õige pisut „Tõde ja õigusega“, ilmselt just ajastutruuduse ja külaelupildikeste
loomise pärast. Kuigi „Tõde ja õigus“ tundus kurnava töö ja vaeva nägemise kujutamise
tõttu süngem. Käesolevas raamatus on rohkem minnalaskmise, paratamatuse, kuid
ka vihkamise ja kättemaksu meeleolusid. Küllap kättemakski tuleneb tõe ja
õiguse olemasolu veendumusest. Muidugi ei pane imestama see, et sellisel
jõupoliitilisel ajal, mil inimese elunatuke püsib vaid päästikule vajutamise otsusel,
jääb kättemaksusoov elu ainsaks ideeliseks ülesandeks.
„Serafima ja Bogdan“ ei ole
kerge ja kiire lugemine. Algus oli
raske, sest palju mitteharjumuspäraseid nimesid (Apollinarija, Olimp, Feofan,
Kiprian jt) ja mitmed tegevusliinid nõuavad teravat tähelepanu. Raamatu autor
on sündmustiku nii komponeerinud, et iga põnevam osa saab maha jahutatud veidi
rahulikuma osaga, milleks on kindlasti vanausuliste elu-olu kirjeldused, ajaloo
lahti kirjutamine.
Imelik on öelda, et mulle
see raamat meeldis, sest kellele meeldiks vägivald, varastamine, lodevus,
intsest, liiderdamine, naise-laste peksmine jne. Nimetatud tegevusi siin
raamatus oli ohtralt. Jääb mulje nagu
üks külaelu koosnekski peaasjalikult hullumeelsusest, allakäigust ja langusest.
Lisaks on siin vähe selliseid tegelasi, kellele omistaks nimetuse „hea tegelane“.
See, kes peaks loogika järgi hea olema, ei ole seda. Kuid
sellegipoolest meeldis mulle see raamat. Kõik see usutemaatika, need paigad ja
ka inimsuhted olid köitvad. Väikesed argielu idüllid ja ajastutruudus väärivad
kõnetamist. Lisaks keedusuhkru retsept, mille panen siinkohal kirja: Vee ja piimaga suhkur pannakse 1 h hästi
vaiksele tulele, kuni see tihedaks keeb lk 208. Väga sisu- ja faktitihe
raamat hoiab meeled ja mõtted ka mõnda aega pärast raamatu lõppu selle juures.
Sibulateel olen käinud elus
vaid korra. Kahju, et see oli mõned aastad tagasi, küllap oleks mõnda teeotsa,
palvemaja, kirikut või kaldaäärt vaadanud teise, raamatu kujutluspildi pilguga. Aga järgmiseks korraks on mul see pilk olemas ;)
Kõnele vaid siis, kui see on parem kui vaikus lk 300
Nagu tühjal jäisel väljal seisab inimene esialgu, kui tema üle ei valitse
enam vanemad ega taevaväed. Ta peab katma ennast tarkuse õhukese võõbaga, kiht
kihi haaval kasvatama vammuse, õppima enesekindlust ja leidma kaaslased – nõnda
saab ta tõeliselt tugevaks lk 489
.
Kirjastus: Vemsa
556 lk
No comments:
Post a Comment