Valge Bim mustkõrv
Minust on läinud millegipärast
mööda paljud omal ajal väga populaarsed raamatud. Näiteks ei olnud ma lugenud Gavriil Trojepolski jutustust „Valge Bim mustkõrv“. Nüüd aga jäi see koltunud lehtede ja
ilma korraliku kaaneümbriseta raamat mulle näppu ning mõtlesin: annan sellele
raamatule veel ühe võimaluse loetud saada.😉 Seda enam, et ka Andrus Kivirähk mainis
13. septembri OP-i saates, et ega raamat
ei ole nagu juurekraam või puuvili, mida sa pead minema turult värskelt ostma.
Vabalt kõlbab ka kümme või 100 aastat tagasi ilmunud raamatut lugeda.
Ivan Ivanõtš võttis endale
üksinduse peletamiseks setteri-tõugu koera. Koer ei sobitunud kehtestatud
tõustandardite järgi tüüpiliste setterite hulka, sest valge värvus ja must
kõrv, kuid Ivan Ivanõtši see ei heidutanud, tema vajas vaid sõpra. Isiksuse kahestumine on pikaajalisel üksiolekul
mingil määral paratamatu. Juba muistsest ajast on inimest selle käest päästnud
koer lk 38. Kindlakäeliste õpetuste saatel kasvas Bimist kena kuulekas koer. Kõik
oli hästi kuni Ivan Ivanovitši sõjaajal haavata saamise tagajärjed viisid
peremehe haiglasse. Bim hakkab oma peremeest igatsema ja otsima. Sellel
otsimisteekonnal kohtab ta igasuguseid inimesi.
Millegipärast toovad just
loomalood inimeses härdama poole välja. Minuga on küll nii. Kui olen lugenud krimkat,
kus surevad inimesed, ei ole lugedes nii kahju, kui kurba loomalugu lugedes.
Võib-olla on põhjus selles, et kui ei ole just toiduahelaga tegemist,
teevad loomale kurja enamasti inimesed. „Valge
Bim mustkõrv“ jutustab koera (kes on
parimaid looduse ja kannatliku inimese loodud olendeid lk 36) truudusest,
inimeste eripalgelisusest ja on väga kurb lugu.
Sellest üdini ajastutruust loost on olemas ka film, kuid seegi on mul nägemata. Muidugi
kangastub ka lugedes silme-ees ehtne nõukogude film, kus on raudtee, vatijoped, see hoomamatu tühjus ja Nõukogude
kodaniku manitsemine: kak tak možno. Lisaks
sellele nõukaaegsusele, on selles loos ka täiesti adekvaatne mure loodushoiu pärast,
mure lindude ja loomade pärast. Kui palju küttida: kas tappa linde-loomi kasutult,
vaid hasardi, lõbu, mingi kampaania pärast või vaid toidulauale? Päästke hall vares – lindude maailma
satiirik! lk 39. Kes peaks vastutama
kemikaalide liigse kasutamise eest? Isegi toonaseid absurdseid korraldusi kirjeldatakse
ning võib imeks panna, kuidas tsensuur selle avaldamist ei takistanud.
Autor pöördub ka lugeja
poole: kallis lugeja, ära süüdista
žanride segamise pärast, sest elu ise on segu: hea ja kuri, õnn ja õnnetus,
naer ja kurbus, tõde ja vale elavad kõrvuti, ja nad on nii lähestikku, et vahel
on raske üht teisest eraldada. Mulle oleks halvem, kui sa minu juures märkaksid
pooltõtt. See sarnaneb pooleldi täidetud vaadiga. Ja vahet pooltühja ja
pooltäis vaadi vahel pole mõtet tõestama hakata. […] kui kirjutada ainult
õnnest, siis lakkavad inimesed nägemast õnnetuid ja lõpuks ei märkagi enam
neid; kui kirjutada ainult tõsisest ja kaunist, siis inimesed lakkavad naermast
inetu üle lk 89
Härduspisarad on pühitud
ning oma truu kutsu kallistatud. Mõtlen siin, et mis tingib küll selle, et üks
osa inimestest armastab koeri, teine vihkab: peab neid nakkusohtlikeks,
kurjusekehastuseks, roojasteks olevusteks?
Kirjastus: Eesti Raamat/
1975
173 lk
Ma olen filmi näinud ja löristasin nutta hullusti. Isegi isa pühkis silmi..
ReplyDeleteLoomalugusid lugedes ja filme vaadates taskurätte ikka kulub ;)
Delete