Meie juured on pärit
ühest kandist ja kulutanud oleme sama kooli uksi, seega olid mul olemas isegi
väikesed süümepiinad, et ma ühegi tema raamatuni ei olnud jõudnud. Karl Ristikivi on see kirjanik ja minu
valikuks sai lõpuks ometi „Hingede öö“, mis on omamoodi autobiograafiline romaan.
Tegevuspaik viib 20.
sajandi keskpaiga Rootsi ja sündmustik toimub ühe vana-aasta öö kestel. Kogu
lugu toimub ühes veidras majas, kuhu autor astub sisse suht juhuslikult,
soovides veeta seda ööd anonüümselt ja üksildust tundmata. Maja on täis
imelikke ruume ja tegelasi. Igas toas vestleb ta sealviibijatega, ja sündmused tubades
on ka kõik erinevad. Ühes toas on kadunuke, teises pruut, kolmandas kino jne. Iga
tegelasega saab ta jutule ja need vestlused on sügavalt filosoofilised. Kõneldakse
elust ja surmast, lootusest ja vihast, tunnetest ja usust, põgenemisest ja
vabadusest…
Müstikat täis raamat
oli see minu jaoks. Väga palju segast ja arusaamatut ning otsesõnu ei ole
öeldud just palju enne lõppu. Siiski võib kusagil poole peal aimata, et see
toast-tuppa kõndija on Ristikivi ise ja et ta tunneb süümepiinu oma kodumaalt
lahkumise pärast ning valutab südant enda sulandumise (põgenikud ei aklimatiseeru nii kiiresti, et nad pooliti on alles oma
vanal kodumaal lk 100) ja kodumaale mahajääjate pärast.
Sügavaid ja suuri
mõtteid täis „Hingede öö“ ei ole lihtne lugemine. Kui see selgus, milleks see
kõik, saabunuks veidi varem kui raamatu lõpuosas, oleks võimalik mõista kogu
tegevust veidi paremini. Minu arvates võiksid
seda lugeda ka kõik tänapäeva põgenikud ja pagulased, kes ei ole oma motiivides
nii päris kindlad. Võib olla leiaks sellest raamatust veidi kosutust hingele ja
selgust mõtetesse, kui proovida samastuda kirjanikuhärraga.
..Ta oleks surnud tükk-tükilt, nii nagu inimesed kõik
surevad. Paistab, et elu polegi midagi muud kui üks pikaldane suremine. Seda
märkavad vanemad kõige paremini, nad näevad ju oma lapsi iga päev ja armastavad
silmad väga selgesti, kui keegi sureb, kas või üsna natuke lk 110
Kõrbes paastumine ei nõua erilist iseloomukindlust lk 198
Vabadus on ainult lusikas supi söömiseks, aga mis teeb
lusikaga see, kellel ei ole suppi? Lk 238
Inimene, kes õnnetuse läbi ühe jala kaotab, ei mõtle
üldse palju jalale, mis alles jäänud. See ei tähenda, et ta selle jalaga rahul
ei oleks. Lk 187
Kirjastus: Eesti
Raamat, 1991
256 lk
No comments:
Post a Comment