Eelmine tüdruk
J. P. Delaney on tundmatu autori
pseudonüüm. Raamatukaaneinfo ütleb, et „Eelmine tüdruk“ on tema esimene
psühholoogiline põnevik, varasemalt on ta kirjutanud bestsellereid oma õige
nime alt. Juba salapärane autor on nii põnev, et tema tegeliku nime
teadasaamiseks tuli veidike uurimistööd teha. Täiesti üllatavalt selgub, et
alias J. P. Delaney on mees ja tema õige nimi on Tony Strong. Ta on Briti
kodanik ja töötab reklaamialal. Eesti keelde tõlgitud siiski tema raamatuid
varem ei ole.
Folgate Street üks on Londonis
renditav maja, mille kavandas Briti arhitekt Edward Monkford esialgu oma
perele, kuid pärast naise-lapse traagilist surma üürib ta elamist hoolikalt
valitud naistele. Enne tuli üüriliseks Emma ja pärast Jane. Mõlemad naised on
läbinud trauma, mille järel uus algus aitaks vabaneda traumaatilisest kogemusest.
Steriilne, minimalistlik elamine imeb endasse ja näib toetavat uut algust. Seda
enam, et elamiseks on kehtestatud reeglid, mis keelavad korralageduse,
isiklikud nipsajad ning arhitekt peab elamistaotluse heaks kiitma. See maja on
loodud inimesi ümber kujundama, sest see maja eeldab, et oled stabiilselt
korralik, sinu asjad on paigutatud korrektselt, sa loobud üleliigsetest
emotsioonidest, pead oskama teha valikuid. Sa pead olema nagu see maja:
steriilne, süsteemne, emotsioonitu.
Inimsuhted, nagu inimeludki, kalduvad kuhjama kokku ebavajalikku.
Valentine kaardid, romantilised žestid, erilised kohtingud, mõttetud
armuavaldused – kogu see tüdimus ja inertsus, iseloomulik neile arglikele ja
konventsionaalsetele suhetele, mis on oma aja ära elanud juba enne, kui alata
saavad. Aga mis oleks, kui me kõik selle minema heidaksime? Lk 71
„Eelmine tüdruk“ on väga omanäoliselt
ülesehitatud raamat. Minategelase hääl on antud kahele tüdrukule, kes
kordamööda räägivad. Üks enne ja teine nüüd, kellest „enne“ on selle elamise
jaoks minevik ja „nüüd“ soovib teada saada, mis on juhtunud selles korteris
enne teda. Kusjuures need hääled on nii veenvad ja niipalju eristuvad, et neid
omavahel segamini ei aja. Lisaks sellele, et tegemist on psühholoogilise
põnevikuga, mahub siia siiski ka natuke kirge ja romantikat, kuid siingi jääb
kainelt kalkuleeriv mõistusehääl peale. Ning muidugi on uurimist, juurdlemist,
seega ka krimisugemed on raamatus täiesti olemas.
Raamat on põnev algusest lõpuni,
lihtne lugeda ja haarab endasse täielikult. Selged piirjooned ja siiski
õhkujäävad küsimused, teevad lugeja
piisavalt rahutuks. Nii et tahad kogu aeg teada, mis edasi. Kogu see
kirjutamise stiil ja raamatu ülesehitus on sama minimalistlik kui teoses
esitatud elamine. See maja on nagu kolmas peategelane või lihtsalt üks elutu
organism naiste kõrval. Siiski on omamoodi tuttavlik see korter ja korteriga
seotud mõte, on ju meilgi moes vabaneda üleliigsest tränist, tehnoloogia abil
luuakse võimalusi, mis ühtepidi muudavad elu mugavamaks, kuid teistpidi
muudavad selle siiski keerulisemaks; ehk teisisõnu ehe naturalistlik elu jääb
üha kaugemale ning asjade üle otsustavad masinad ja matemaatilised valemid. Ja
ei ole ju uudne ka võte: mõjutada inimest hoone abil. Suured lossid, paleed,
kirikud on ehitatud selleks, et mõjutada ja muuta alandlikumaks neisse
sisenejaid.
Omamoodi ja ootamatud on esitatud dilemmad väikeste
küsitluste näol eraldiseisvail lehekülgedel. Neid küsimusi on tegelikult kogu
loo vältel, sest majasüsteemgi eeldab, et elanikud muudavad oma mõttemaailma
vastates regulaarselt küsimustikele. Kuid need eraldiseisvad valikut nõudvad
küsimused on ka lugeja mõjutajad. Nii et teemaks on ka valikud, millise valiku
teed, kui valida on kahe võimaluse vahel, millest üks on ebameeldiv ja teine
halb, millest üks peseb sind süüks puhtaks, kuid jätab südametunnistuse mustaks
ja teine mõistab süüdi, kuid jätab
autunde alles. Mis on valikuid tehes oluline? Kusjuures need valikudki lähevad
loo arenedes järjest raskemaks.
Raamatu lõpp on ootamatu, ette ennustamatu.
Kokkuvõttes on tegemist sellise psühholoogiliselt peenelt mõttemaailma mõjutava
teosega, poeb pähe ja lahti ei lase niisama mitte.
Kas elu pole selleks liiga lühike, et iga kord seina kuivatada, kui dušši
kasutada?
Või hoopis, on elu liiga lühike, et seda vähem täiuslikult elada, kui
peaksid? Lk 103
Kirjastus: Varrak
323 lk
No comments:
Post a Comment