Tuesday, January 15, 2019

Eesti ajalugu postkaartidel 1918-2018


Tiit Pruuli on koostanud eriti ägeda Eesti elu läbilõiget kajastava raamatu „Eesti ajalugu postkaartidel 1918-2018“. Need eriilmelised ja –sihtotstarbelised postkaardid  on sulaselge ajalugu – igal ajastul omad sõnumid, kaardikujundus, postmargid, aadressistandard. Kaarte saadeti nii rõõmsa kui kurva sündmuse puhul, ka siis kui sooviti hõisata või hoopis oma nukrust jagada. Kaartide abil esitati küsimusi ja saadi vastuseid.  Kuni internetiajastuni täitsid  postkaardid Messengeri ülesannet. Mõlemaid on muidugi tore saada, aga kaldun arvama, et üllatuskaardist on rõõmu rohkem. Sõnumi loed läbi, jätad meelde, kaart satub näppu hiljemgi veel.
Täna on kahju, et see komme on tahaplaanile jäänud. Oleks ju tore, kui oled näiteks Viljandi folgil ja saadad sealt kodustele kaardi. Üllatus missugune! Kuigi et jah, ise võid kaardist kiiremini koju jõuda.
Ka minu käes on hoiul perekonna reliikviana vanu postkaarte. Need kaardid olid saadetud minu vanatädile ja neilgi peegeldub ühe perekonna ja ajastu lugu. Mõned kaardid on väga vanad, pisut vanemad kui meie riik. Vanimad postkaardid on pärit aastatest 1915-16, ja on saadetud vanatädile tema mehelt ajal, mil mees viibis I ilmasõjas ja kust ta elusana tagasi ei tulnud. 
Kirjastaja: Go Group
183 lk
Jätkuna raamatule lisan siia tükikese minu valduses olevat ajalugu.
Kirjutatud Vladimiris. Armas apikasa ja tütar. Mina soovin teile selle kartiga palju tuhat tervist ja head õnne.Oh linnuksesed lennake ja tervitan teid tütrega. Mo elu on kui linuge, kes lindab edasi. Nad toogu teile õnne nii kaua, kui tulen tagasi. Oh mäletage nüid......... ja ära unusta neid lintusid, nii on siis elu ka. Jumalaga tervitab Teie apikasa Priidu Karu 7.12.1915

Kirjutatud Vladimiris. Armas apikasa. Mina tulen oma väikese kartiga Teid teretama. Armas apikasa ja soovin Teile palju tuhat tervist, head õnne elada ja lastele head õnne ja tervist elada. Mina saisi Teie kirja käete. Mis teie olite 8 veebrual kirjutanud. ja oli mul sele kirja üle väga hea meel, et Teie mulle kirjudand. Head tervist kõige oma perele. Mina olen ikka vana koha peal, elu läheb vana moodi edasi, muutusi ei ole midagist olnud. Lõpetan oma kirja. Jumalaga head tervist teile armas apikasa ja lastele. Elage ilusaste. Kirjutas teie apikasa Priidu Karu. 22.02.1916
Häid pühi soovime teile meie poolt. Meie loodame võtta ka pühad rõõmuga vastu, sest tervis on meil kõigil praegusel korral korras ja aastakäik oli ilus. Meie uus nimi saab edaspidi olema Põlluste. Alfred 22.12.1936
Sulle kallikene soovin üli rõemasaid pühasi. Selle kaartikese kingin, selles tuhat tervisi. Sulle jõulu kingiks saadan ma, kallim südant ka. Tervitusi sulle kallike jõulu pühiks sinule! Südamest teie Juhan R. 16.12.1922
Liinud sulle roose kandku voodi ikke lauluga. Minu eest nad suud sul andku ja siis uinu rahuka. 11.12.1922
Rõõmsaid jõulupühi! Soovib Heljo 24.12.1937

Soovib ristitütar Puurmanist
...soovib Elviine ja lapsed 30.dets. 1965

...soovivad perek. Pleiman , Kliimand Tartus, 27.03.1945
Astu julgelt edasi, kuni jõuad sajani! Perekond Põlluste 22.dets. 1965

Palju õnne uuel aastal soovivad Anni ja Pilve 30.12.1964
 
Kallis õekene! Soovin sulle kõige paremaid pühi ja palju õnne. Tervitades A.Pleimann 1922









No comments:

Post a Comment