Julian Barnes „Elizabeth Finch“
Tõlkis Liisi Rünkla
Kirjastus: Varrak, 2023
Sari: Moodne aeg
158 lk
Raamatu minajutustaja Neil täiendab end
rahvaülikoolis. „Kultuuri ja tsivilisatsiooni“ kursust, mis keskendub
kreeka-rooma kristlikule filosoofiale, loeb Elizabeth Finch, tähelepanuväärne naine
nii oma tarkuse, ajatuse ja olekuga. See ei ole ilu, mis tema puhul köidaks,
pigem võlub intelligents. Neili ja õpetajanna kokkupuudetest sünnib põgus
sõprus, mis päädib aeg-ajalt ühiste õhtusöökidega. Kui naine sureb, pärandab ta
oma raamatukogu ja märked Neilile. Mees püüab nende märkmete kaudu naise
isiksust paremini mõista.
„Elizabeth Finch“ on väga omamoodi raamat, mis
koosneb kolmest osast. Esilagu näib, et tegemist on lihtsa platoonilise armastuse
looga, kus õppejõud avaldab muljet tudengitele oma ebahariliku oleku ja
filosoofiliste mõttekäikudega. Minu jaoks osutus kõik aga pisut keerulisemaks. Mäletan,
et kümme aastat tagasi loetud Barnesi „Kui on lõpp“ oli üsna raskepärane lugu
aja tajumisest, mälust. See raamat siin ei erinenud selles suhtes eelmisest. Ka
siin on minu hinnangul keskmes aja tajumine ja ajaloolise mälu heitlikkus.
Raamatu keskmine osa seda mõtet kõige rohkem kannab. Kuigi, kohati tekkis
kahtlus, mil määral ma sellest kristlusest ja Julianusest läbi näringi. Kas ma seda kõike mõistsin nii nagu kirjanik
seda mõelnud on, ma ei tea, kuid mina tõlgendasin loetut nii: Pr. Finch kõneles oma loengutes Julianus
Apostatast, Rooma paganlikust keisrist. Need filosoofilised eksirännakud
seadsid kahtluse alla Julianuse religioossuse: kas ta oli pagan, usutaganeja või oli see siiski kõik kattevari? Kas Julianus
oli viimane, kes proovis kristluse levikut peatada? Või kas üldse ja kui palju ideoloogiad määravad
ning milline on üksikisiku fenomen nendes ja kui palju see fenomen ajaloos muutub?
Eks ole, selline ajalooline filosoofia, mis just mittehuvilist ei kõneta nii
väga. Raamatu kolmas osa siiski sõidab tagasi alguse juurde, mil Neil juurdleb
oma tunnete üle Finchi vastu ning proovib teda ajalookontekstis lahti
mõtestada.
Nii et mis see ajalugu ikkagi on? Kas aja
lugu, mis hakkab põlvkondade kasvades oma elu elama ning kes seda algset tõde
enam kinnitab? Kas kõik ongi puhas
spekulatsioon?
Igatahes, läbi ma raamatu lugesin, küsimusi
see minus tekitas. Ilmselt on see lugemine oma eesmärgi täitnud.
Kellele
meeldivad filosoofilised mõtterännakud, see lugegu.
Kõik me
otsime seda, mida peame endale parimaks, isegi kui see tähendab hukku. Mõnikord
eriti veel siis. Ja selleks ajaks, kui asja kätte saame või ei saa, on
harilikult nagunii juba liiga hilja. Lk 15
Siis ilmusid
raudteed, kõikjal Euroopas. Ja mis oli nende põhiline ülesanne? Nagu Ruskin ja
Flaulbert mõlemad märkisid, võimaldada inimestel liikuda punktist A punkti B,
nii et nad võiksid üksteist teises kohas niisama näruselt kohelda lk 27
Kõik taandub
viimaks sellele, mida ja keda usutakse. Ja surm muudab asju. Postuumne usk
kinnistab ehedust lk 123
No comments:
Post a Comment