Tuesday, July 10, 2018

Abielus, siiski üksi


Stephane Hoffmann „Abielus, siiski üksi“. Väga kõnekas pealkiri, äratab huvi. Abielu teema on just teema poolest nagu järg hiljuti loetud raamatule, Domenico Starnone „Seotud“.
Selle abielu lugu viib Prantsusmaale, Pariisi ja  Morbihani lahe äärde. Pierre ja Helene on abielus olnud 40 aastat. Nende kolmest lapsest üks on uppunud ja teised just nagu vanemate elust kadunud. Mees arendab äiapapalt pärandunud ärisid, naine poputab koeri, arendab seltsielu, heategevust ehk teisisõnu moodne klassika rikaste ja ilusate maailmast. Üksteisesse suhtutakse: Ma armastan teda, kahtlemata, sest ma armastan tema vigu. Ka tema armastab mind, sest ta sallib mind lk 17. Ma armastasin sind, sest sa ei olnud kunagi kodus lk 19 ehk siis teisisõnu: mingid kokkupuutepunktid on, aga elatakse üksteisest mööda. Nüüd kui mees tahab pensionile jääda, ei ole naine sellega nõus…
Mingis mõttes on see raamat ka teemal, kuidas valmistada end ette pensionile jäämiseks, sest aja tajumisest, elu muutlikkusest on siin palju mõtteid. Muidugi suhted, sest vanuigi on needki üha olulisemad. Kuidas saada kaasaga hakkama, kui tuleb iga päev, iga tund temaga koos olla ning senine elu lähedust pole loonud.
Ei läinud minu jaoks see rikaste-ilusate elu käima. Kõik need õhtusöögid, kokteilipeod, glamuur ja üksteisele näimine ei kõnetanud mind. Kuid sellegipoolest on siin muljetavaldavaid ütlemisi. Kirjutasin neid mõttekäike päris mitmeid välja, ja kohe kindlasti ei ole ma seda mitte ühegi teise raamatu puhul nii palju teinud. Võib olla jõudsin kirjutada sellepärast, et raamat ei olnud minu jaoks nii haarav, vastasel juhul oleks lugemise hoog  suur ja tsitaate poleks aega üles tähendadagi. Mõne kirja pandud rea puhul oli ka tunne, et see autor on ikka väga küüniline inimene, et selliselt üldse mõelda oskab, ja minu jaoks osutusid mõned neist lausa häirivaks. Kuigi oma tõetera on ju olemas:
Kui mehed oleksid teadlikud eemaloleku jõust, oleksid nad ära palju sagedamini ja palju kauem lk 19
Meie lapsed on nagu kingitused, mille avamiseks kulub kakskümmend aastat, enne kui mõistame, mida nad endast kujutavad; aga kui nad meile ei sobi, siis ei ole võimalik neid ka ümber vahetada. Neid tuleb taluda või neist lahti saada lk 88
Abielu oli nagu autodroomi autodega sõit – ebamugav, teid kõksitakse, teie kõksite teisi, sõidetakse ringiratast, kuhugi ei jõuta, aga vähemalt ei olda üksinda lk 161
On inimesi, kes on paremad surnuna kui elavana, kellele surm sobib väga hästi lk 168
Aga palju kirjutatakse siin ka raamatutest ja need mõtted on oluliselt ilusamad:
Mul on alati üks raamat kaasas olnud. Üksainuke, mida olen lugenud tühjadel hetkedel. Päeva surnud ajal- kus oodatakse kohtumist, vastust, taksot, et kelner tuleks võtaks tellimuse, et kohv jahtuks  või kuni Helene on valmis - elu lendab käest, no mõistagi, raamatute kaudu oli see surnud aeg mulle elav ja kaotatud hetked võidetud.
Kogu minu elu on selles raamatukogus, tugev nagu müür, mitmekesine nagu apteegikapp, elustav ja pehme nagu meri. Ja mina selle keskel vaba ja õnnelik… lk 47
Ma olen unustanud enamiku läbi loetud  raamatutest, nagu ka enamiku veinidest, mida olen mekkinud, aga need on minus ja on mind kui mitte just muutnud, siis rafineerinud.
Kirjandus, see on elu, kust on kõrvale lükatud surnud aeg ja aeglus; põhimõtteliselt. Sellepärast jäävadki hetked, mida me loeme, meisse nii tugevasti. Lk 48
[…] oma raamatuid tuleb valida nagu juustu: nina järgi. Avada, pista nina sisse: kui lõhnab hästi, võtta ära, kui ei lõhna, panna tagasi. Kas see haiseb? Kas lõhnab hästi? Parem on haisev kui lõhnatu raamat. Ühel raamatul peab olema lõhn, aroom, parfüüm, hõng. Nagu ühel juustul. Nagu veinil, lihal, niidetud heinal või reseedal, kui te eelistate neid: üks raamat peab esmalt lõhnama. Seejärel tuleb seda tagantjärele tunda lk 85
Olge kogu aeg üks samm eespool, peatage kurbus rõõmuga lk 120
Ma tahan elada oma vanadust nagu kirglikku seiklust. Mitte lasta sel märkamatult käest libiseda, […]. Nautida aega, mis on jäänud ja mis, nagu lapsepõlves, näib paigal püsivat, kuigi see aeg möödub nii kiiresti. Lk 45
Kirjastus: Eesti Raamat
175 lk

No comments:

Post a Comment